Jag kan inte programmera för jag är inte så bra på matematik – NBI/Handelsakademin
Inspiration

Jag kan inte programmera för jag är inte så bra på matematik

Av 29 januari, 2023februari 27th, 2024No Comments

Eller mer känt som: den största anledningen till att tre gånger så många killar som tjejer kan programmera.

Många utvecklare är överens om att om du har ett matematiskt intresse så kommer du tycka om programmering. Du behöver inte matematiska kunskaper, men sättet du löser problem i matematiken liknar ibland tankemönstret man använder när man löser problem med kod. Så, what gives? Kan inte tjejer räkna?

Jag har alltid varit bra på matematik. Men jag har också alltid tyckt om att klä mig fint, ha många kompisar och började sminka mig långt innan jag egentligen fick lov av min mamma… Eller kunde sminka mig, för den delen. Jag hade aldrig tänkt att de delarna av mig själv skulle vara motpoler på något sätt tills en dag i 6:e klass när vi var anmälda att delta i en nationell mattetävling. För mig var det självklart att jag fått en placering, jag hade såklart mina brister, men självförtroendet var det inget fel på.

När min lärare läste upp för de ca 100 eleverna i aulan vem vinnaren från vår stad var, sa han: ”Nej, men oj, det här var ju en oväntad överraskning, det är Agnes Billgren som vunnit”. Han trodde att han gav mig en komplimang, men på en sekund gick mitt självförtroende från kaxig till ifrågasättande. Varför hade han antagit att jag inte var duktig på matte?

Spola fram ett par år och mitt intresse har svalnat. Liknande incidenter som tävlingen har kommit och gått och matte är inte lika kul längre. ”Agnes måste förstå att vi har en regel som säger att man inte få räkna för långt i förväg, då kan andra tappa självförtroendet”. Jag kände själv att jag inte utvecklade mig i samma takt som tidigare men jag låg en bra bit före alla andra redan, så jag fortsatte få högsta betyg på inlämningar och prov. En lektion i 9:onde klass lämnar tre killar salen och sätter sig i den bredvid. De fortsätter göra det dem kommande veckorna och till slut frågar någon i klassen varför. ”De läser matematik A från gymnasiet så att de ska känna sig utmanade” får vi som svar. Jag tittar ner på min bok, jag blev klar med mina uppgifter för tre lektioner sen och har suttit och hjälpt min klasskamrat med hennes sedan dess. Jag räcker upp handen ”hur kommer man med i den gruppen?” frågar jag. Min lärare tittar på mig med en distraherad blick och säger ”De har redan kommit så pass långt att det inte går att hoppa på nu” svarar han.

Jag vill tro att skolan inte fungerar på det här viset längre, men det var här jag tappade mitt tekniska intresse. Ingen rimligt begåvad människa väljer självmant ett alternativ där hon måste jobba dubbelt så hårt i resten av hennes karriär för att ligga snäppet efter, inte om sagda person har ett intresse för att vinna. Och det råkar just den här personen ha. Det tog mig år att hitta tillbaka till matematiken, och när jag väl gjorde det hittade jag även in till utvecklingen. Till programmering, algoritmer och kreativa lösningar på omöjliga problem. Jag känner äntligen mig utmanad.

Jag hoppas att du som läser detta sätter dig och funderar en stund. Jag vill att du ifrågasätter den där rösten inom dig som säger att du inte är tillräckligt tekniskt intresserad eller saknar en passion för matematik för att någonsin kunna lära dig programmering. Var kommer den ifrån? Kodare är inte intresserade av tecken, de är intresserade av att lösa problem med hjälp av tecken. Det är som när din mormor envist vägrar använda datorn och säger ”jag är inte intresserad av datorer” och man själv sitter där och vill skrika ”nej, inte jag heller men jag är rätt intresserad av att prata med mina kompisar, måla grafiska designer, blogga, lyssna och titta på saker med min dator”. På samma sätt fungerar programmeringen som ett redskap. Vi söker inte elever som är intresserad av semikolon, vi söker elever som kan tänka sig att använda semikolon för att lösa problem. Och sen ett till, och sen ett till, tills du byggt något. – Typ en app för problematiska matematiklärare.

Agnes arbetar på Extrapreneur i Malmö, ett bolag som ständigt har örat mot marken och har därför en god uppfattning om var IT-branschen är idag och vart den är på väg. Agnes är dessutom engagerad i olika techprojekt i regionen så som tjejer som kodar och håller även föreläsningar i karriärstrategi för utvecklare. Hon själv har kodning som hobby, men har valt utvecklare framför utveckling som arbete.